• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل مطالب: 1270
9

آب سد های خوزستان در شرایط مناسبی نیست/ شرایط سد کرخه بحرانی است

  • کد خبر : 6627
  • 15 آذر 1400 - 4:01
آب سد های خوزستان در شرایط مناسبی نیست/ شرایط سد کرخه بحرانی است
حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در مخازن سدهای استان خوزستان وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته ۸۴ درصد کاهش داشته است.

خابران/علی شریفی در خصوص آخرین وضعیت ذخایر سدهای خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی در مخازن سدهای استان خوزستان وجود دارد که در مقایسه با سال گذشته ۸۴ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: در حال حاضر فقط  ۵ درصد از حجم مفید مخازن سدهای خوزستان آبدار هستند و این میزان ذخیره آب در خوزستان بسیار نگران کننده است.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به اینکه در حوضه‌های آبریز استان خوزستان بارش‌های موثری اتفاق نیافتاده است، همچنان ورودی آب به مخازن سدها پایین است.
شریفی با بیان اینکه حوضه کرخه بحرانی‌ترین حوضه آبی در خوزستان است، عنوان کرد: در سد کرخه در حال حاضر پایین‌تر از تراز نیروگاه هستیم و در این حوضه فقط ۱۴۷ میلیون متر مکعب آب قابل استحصال برای پایین دست وجود دارد.
وی افزود: میزان ورودی آب به سد کرخه، نصف میزان خروجی آب از این سد است و روزانه تراز سد کرخه رو به کاهش است و شرایط در این حوضه آبی بحرانی است.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان در خصوص آخرین وضعیت حوضه کارون تصریح کرد: در مجموع سدهای حوضه کارون در حال حاضر حدود ۴۰۰میلیون متر مکعب وجود دارد که این میزان در مقایسه با سال گذشته حدود ۸۰درصد کاهش داشته است.
شریفی عنوان کرد: در حوضه دز در حال حاضر پایین‌تر از تراز مجاز بهره‌برداری قرار داریم و فقط ۶۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد دز وجود دارد که بیانگر شرایط بسیار حساس سد دز است. تراز سد دز در این مقطع از سال اصلا تراز مناسبی نیست و به نوعی اعداد بسیار نگران کننده است.
وی ادامه داد: در حوضه مارون اکنون ۱۴۰ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود دارد و در این حوضه با رهاسازی موجی آب در تلاش هستیم تا نیاز پایین دست سد را برطرف کنیم.
مدیر برنامه‌ریزی مخازن سدها و رودخانه‌های سازمان آب و برق خوزستان گفت: براساس موجودی سدها برای رهاسازی آب جهت پایین دست برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و همچنین به نزولات آسمانی نیز امیدوارم هستیم.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=6627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.