• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل مطالب: 1270
4

انزوای دولت سیزدهم از دستان ناتوان خود

  • کد خبر : 7263
  • 26 خرداد 1401 - 22:31
انزوای دولت سیزدهم از دستان ناتوان خود
آغاز انزوای گل سر سبد دولتهای چند دهه اخیر از دستورات پی در پی و بی نتیجه رئیس قوه مجریه شروع شد؛ با تصمیمات غیر کارشناسی همراه؛ و با استعفای وزیر بلندپرواز وزارت کار که نشان از تو خالی بودن اظهارات تبلیغاتی و غیر علمی پیش از انتخاب وی بود، تایید شد.

دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی در کمتر از یک سال از آغاز به کار خود به انزوای زودرس دچار شده و درمانده از حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، شاهد اختلاف عقیده و عمل در بین اعضای خود است.

همچنین بخوانید:

قابل انکار نیست که با وجود حمایت های بی شائبه غیر مردمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از رئیس پیشین قوه قضائیه که تا همین لحظه نیز ادامه دارد، انتظار می‌رفت که کوچکترین روزنه امید به حل حداقلی مشکلات کشور در اذهان عمومی شکل بگیرد؛ چراکه پیش از این و در دولت پیشین با ریاست حسن روحانی نه تنها حمایت های خاصه غیر مردمی وجود نداشت، بلکه حتی در زمینه تضعیف و شکست اهداف دولتهای یازدهم و دوازدهم اقداماتی از جمله بی اثر جلوه دادن برجام انجام می‌گرفت.برجامی که در تبلیغات انتخاباتی ۱۴۰۰ و پس از آن نیز یکی از اولین های لیست اهداف ابراهیم رئیسی برای جلب نظر مردم بود. با این وجود، آن تک روزنه امید هم در کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم از اذهان عمومی پاک شده است.

آغاز انزوای گل سر سبد دولتهای چند دهه اخیر از دستورات پی در پی و بی نتیجه رئیس قوه مجریه شروع شد؛ با تصمیمات غیر کارشناسی همراه؛ و با استعفای وزیر بلندپرواز وزارت کار که نشان از تو خالی بودن اظهارات تبلیغاتی و غیر علمی پیش از انتخاب وی بود، تایید شد.
حجت عبدالملکی وزیر جوان وزارت کار با استعفای خود علاوه بر اینکه ثابت کرد تنها با کلمات و جملات انگیزشی که فاقد پشتوانه علمی و عملی هستند نمیتوان کشوری با جمعیتی ۸۵ میلیونی را اداره کرد، مشخص کرد که در کابینه دولت اصولگرای سیزدهم اختلافات عقیده و نظر در پیشبرد اهداف دولت مورد بحث به حدی است که نمیتوان مانع از خداحافظی وزیر مملکت از تصدی وزارت کار و رفاه اجتماعی شد.

برنامه های اقتصادی و معیشتی افرادی چون محسن رضایی که در قامت معاونت اقتصادی سید ابراهیم رئیسی عرض اندام میکند از ابتدا افق روشنی را برای وضعیت معیشتی ملت ایران نشان نمی داد. برای مثال محسن رضایی یکی از راه های کسب درآمد و ایجاد اقتصاد را گروگان گرفتن سربازان آمریکایی می‌دانست و با چنین راهکارهایی بر پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پافشاری می کرد. تفکراتی غیر عقلانی و ساده لوحانه از کسی که خود را اقتصاددان میخواند و حالا با رئیس خود در مرداب نحوه اعطای کوپن گیر کرده است چه رسد به تعدیل نظام اقتصادی. بی تامل عیان است شخصی با سوابق نظامی، تفکراتی نظامی را در ذهن خود می‌پروراند نه اقتصادی. البته از این دست انتصابات غیر کارشناسی و بی ربط به سوابق کاری موفق قبلی در دولت سیزدهم کم نیست. در مثالی دیگر رستم قاسمی که اتفاقا او هم یک نظامی است در دولتهای قبلی سکان مدیریت وزارت نفت را بر عهده داشت و حالا تصدی وزارت راه و شهرسازی را دارد. قاسمی هم همچون رفقای خود بدون در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی موجود، در ابتدای کار خود سخن از ساخت ۱ میلیون مسکن در سال به میان می آورد.
و بسیار بد که همگان در انزوای ناکارآمدی خود به سر می برند.

کابینه سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بی تفکر به واقعیات موجود و فقط در جهت جلب توجه به نفع خود و همچنین توجیه وضعیت اسفناک معیشتی بهانه هایی خلاف واقع را به خورد ملت می دهند که در اصل به جای رفع اشکالِ اَبرو، چشمان خود را هم کور کرده اند.
آنان در توجیه گرانی های بی افسار و تصمیمات وحشتناک خود مثل حذف بی برنامه ارز چهار هزار و دویست تومانی، قاچاق کالا و محصولات را بهانه می کنند. آرد را گران کردند و در توجیه و بهانه گفتند دلیلش قاچاق بی حد و اندازه گندم است. بی آنکه ذره ای به کلام خود دقت کنند، بر جولان قاچاقچیان در مرزهای کشور صحه گذاشتند. مرزهایی که به اعتقاد خودشان سانت به سانت در حال محافظت و ایجاد امنیت برای هموطنان هستند! به هر شکل یا ادعای قاچاق هزاران تن مانند گندم دروغ است یا حراست بی کم و کاست از مرزهای کشور!

اقدامات رئیسی و همکاران تا جایی پیش رفته که حتی صدای هم کیشان خود را درآورده اند. به این دلیل که هیچگونه حرکت مثبت محسوسی در مسیر رفع مشکلات مردم انجام نگرفته. در عوض یا دروغ و بهانه و دستورات بدون پشتوانه تحویل داده اند یا به مواردی پرداخت شده که بر گرفتاری و نارضایتی مردم افزون ساخته. مواردی مانند ممانعت از دسترس پذیری لوازم پیشگیری یا جلوگیری از بارداری ناخواسته که نه تنها کمکی به افزایش زوری جمعیت نکرده، بلکه موجب افزایش آمار سقط جنین و حتی دور انداختن نوزادان در سطل های زباله شده. اقداماتی که به طور روز افزون موجبات نارضایتی و اعتراظات را فراهم می سازند و بذر نفرت از دولتی ها را در دل مردم می کارند.

در انتها باید گفت در صورت ادامه این روند مدیریتی از سوی ابراهیم رئیسی و کابینه منزوی او از درماندگی و ناتوانی، همانطور که برای ملت ایران با این دست فرمان غیر علمی افق روشنی پدیدار نمی شود، برای دولت سیزدهم نیز آینده موفقی پیشبینی نمی شود.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=7263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. شیش کلاسه ی بی سواد و بی عرضه. مردم را بدبخت کرد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.