• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل مطالب: 1272
6

دیدار رئیس دادگستری استان با اصحاب رسانه

  • کد خبر : 2173
  • 04 تیر 1399 - 5:36

دیدار رئیس کل دادگستری استان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه گزارشی از نشست رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه حجت الاسلام صادق مرادی روز دوشنبه دوم تیرماه در اولین نشست با اصحابه رسانه که به مناسبت هفته ی قوه قضاییه در سالن امامت دادگستری مرکز […]

دیدار رئیس کل دادگستری استان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه

گزارشی از نشست رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضائیه

حجت الاسلام صادق مرادی روز دوشنبه دوم تیرماه در اولین نشست با اصحابه رسانه که به مناسبت هفته ی قوه قضاییه در سالن امامت دادگستری مرکز استان برگزار شد، اظهار کرد: باید پرونده های قضایی در اسرع وقت رسیدگی شوند البته یک سری از پرونده ها که نیاز به کار کارشناسی دارند زمان بر هستند اما سایر پرونده ها باید در اسرع وقت رسیدگی و نتایج آن ها اعلام شوند.

رسیدگی به پرونده های قضایی ۶۰ روز و محاکمه ۸۰ روز زمان می برد

وی با بیان اینکه کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده ها میسر نمی شود مگر اینکه همکاران ما وقت بگذارند، افزود: رسیدگی به پرونده ها در استان خوزستان در دادسرا به طور متوسط ۶۰ روز و محاکمه ۸۰ روز زمان می برد اما سال ۸۲ متوسط زمان رسیدگی به پرونده ها حدود یک سال و نیم بود.

برای ۹۴۰ هزار پرونده در سال گذشته رای صادر شد

رییس کل دادگستری خوزستان عنوان کرد: در سال گذشته برای حدود ۹۴۰ هزار پرونده در استان رای صادر شد که باتوجه به ظرفیت موجود استان کار کمی نیست.

کمبود قاضی در خوزستان

حجت الاسلام مرادی ادامه داد: ۶۰۰ همکار قاضی در استان وجود دارد یعنی ۵۹ درصد از ظرفیت چارت را داریم و بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت لازم دچار کمبود هستیم که از این ۶۰۰ نفر حدود ۱۲۰ نفر از قضات درخواست خروج از استان دارند.
وی تصریح کرد: به محض انتصاب به سمت ریاست دادگستری خوزستان سیاست ما این بود که دوره های کارآموزی قضایی را در خوزستان شروع کنیم و اکنون در حال گذراندن سه دوره ی کارآموزی قضایی هستیم که ۳۸ نفر از شرکت کنندگان از دانشگاه و مابقی از حوزه ی علمیه هستند که باتوجه به کرونا به صورت مجازی به کارآموزان آموزش داده می شود و به صورت حضوری نیز ایرادات و اشکالات آن ها برطرف می شود.

رییس کل دادگستری خوزستان خاطرنشان کرد: پذیرای کسانی هستیم که دارای تحصیلات قضایی و با شرایطی اعلامی هستند، داوطلبان به قسمت آموزشی ما مراجعه کنند اگر شرایط لازم را داشته باشند به مراحل بعدی می روند

بخشی از اعتراضات کارگری وارد است

رییس کل دادگستری خوزستان در رابطه با اعتراضات کارگری با اشاره به اینکه بخشی از این اعتراضات کارگری وارد است، بیان کرد: در حال حاضر چندین شرکت با مشکلات عظیم اقتصادی مواجه هستند و چند تجمع کارگری در استان از جمله تجمع کارگران شرکت آب و فاضلاب روستایی را داشته ایم که شب گذشته در شورای تامین استان این موضوع مطرح شد و گرچه در دستگاه قضا مستقیم در این زمینه تکلیفی نداریم اما پیگیری کردیم و در خصوص برخی از این تجمعات کارهایی انجام شد ضمن اینکه استاندار قول انجام اقداماتی را دادند.

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه کارگران شرکت هفت تپه نیز که یکی دو ماه حقوق معوقه داشتند و برخی دیگر از کارگران که حق بیمه ی آن ها پرداخت نشده است تجمع کردند، اذعان کرد: آیت الله رییسی و دادستان کل کشور به موضوع تجمعات کارگران شرکت هفت تپه ورود کردند و رییس قوه ی قضاییه، دادستان مرکز استان را به عنوان ناظر این مساله مشخص کرده اند که به صورت حضوری و تلفنی به وی گزارش ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: آیت الله رییسی همچنین معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه ی قضاییه را برای نظارت براین موضوع تعیین کرده اند تا هرچه سریعتر بتوانیم حقوق کارکنان زحمتکش این شرکت را پرداخت کنیم. در حال حاضر قسمت های مختلف شرکت هفت تپه در حال فعالیت هستند و ماجرای اتهامات مدیرعامل این شرکت ارتباطی با فعالیت خود شرکت ندارد.

عمدی بودن آتش سوزی جنگل ها و مراتع در استان محرز شد

وی با اشاره به اینکه قانونگذار این عمل را جرم می داند و اگر آتش به جنگل ها سرایت کرد ۲ تا ۵ سال زندان برای مجرم در نظر گرفته شده است، در خصوص چند مورد آتش سوزی که در استان رخ داد افزود: عمدی بودن این آتش سوزی ها بر ما محرز شده است و چندین نفر در این زمینه بازداشت و چند نفر دیگر نیز تحت تعقیب هستند و پرونده های آن ها در دادسرا تشکیل شده که دستور دادیم هرچه سریعتر رسیدگی و نتیجه ی آن اعلام شود.

کاهش ۳۰ درصدی جرائم در خوزستان

رییس کل دادگستری خوزستان اذعان داشت: بعد از شیوع کرونا ۳۷ درصد از ورودی پرونده ها به دادگستری خوزستان کاهش یافته همچنین بیش از ۳۰ درصد از جرائم در استان کاهش یافته است که باید بررسی شود علت این موضوع چه بوده و آیا عواملی غیر از کرونا در کاهش جرائم در آینده می توانند موثر باشند.

کاهش شمار قتل های ناموسی در استان در سال های اخیر

حجت الاسلام مرادی در رابطه با قتل های ناموسی در خوزستان گفت: در سال های اخیر شمار قتل های ناموسی در خوزستان کم شده است اما به تازگی ۲ مورد قتل ناموسی با فاصله ی زمانی کم در آبادان رخ داد.

چهار هزار زندانی خوزستانی در ایام شیوع کرونا به مرخصی رفتند

وی ضمن عنوان اینکه یکی از کلونی هایی که احتمال شیوع کرونا در آن وجود دارد زندان ها هستند بنابراین با تدابیر اندیشیده شده چهار هزار زندانی در خوزستان به مرخصی رفتند، بیان کرد: یکی از دستگاه هایی که معمولا در خصوص مرخصی به زندانیان معترض می شوند نیروی انتظامی است اما معاون نیروی انتظامی کشور اعلام کرد افرادی که در این مدت مرتکب جرم شدند از زندانی هایی که مرخصی به آن ها داده شده نبودند که علت این امر این است که از زمان انتصاب بنده تمامی همکاران ما در دادسرا با تک تک زندانیان ملاقات کرده اند و بنده و دادستان مرکز استان جرائم زندانیان را بررسی کردیم و به جنایتکاران و افرادی که سابقه دار بودند به طور مثال سرقت مسلحانه داشتند مطلقا مرخصی ندادیم.

ماجرای سفر آیت الله رییسی به خوزستان

حجت الاسلام مرادی در خصوص سفر رییس قوه ی قضاییه به خوزستان اظهار کرد: اخیرا صحبتی با آیت الله رییسی داشتم که ایشان مطلبی از سفر به خوزستان نگفت اما برنامه ی رییس قوه ی قضاییه این بود که هر دو هفته یک بار از یکی از استان های کشور بازدید کنند که این کار به دلیل شیوع کرونا دچار وقفه شد اما هفته ی گذشته با سفر به استان فارس مجدد این کار را شروع کردند، بنابراین سفر وی به استان ما در برنامه است اما زمان آن مشخص نیست.

در خصوص پرونده های زمین خواری و صندوق های خانگی رامهرمز

وی با اشاره به اینکه در خصوص زمین خواری پرونده های بسیاری در اهواز و استان داریم، در رابطه با صندوق های وام دهنده ی خانگی در خوزستان اذعان داشت: در شهرستان رامهرمز چندین پرونده در خصوص صندوق های خانگی داریم که تنها یکی از صندوق ها بالغ بر ۷۰ هزار نفر عضو دارد که  بیشتر اعضای آن از خارج از استان هستند.

برخورد قضایی و یا شبه قضایی با صندوق های خانگی رامهرمز

رییس کل دادگستری استان خوزستان گفت: دو جلسه در شورای قضایی و تامین استان برای این موضوع برگزار شد و از آن جایی که تجربه ی این صندوق ها را در سایر شهرستان ها داشتیم اعلام کردیم که دو راه حل  برای این مساله وجود دارد؛ یکی اینکه برخورد قضایی شود و دوم اینکه برخورد شبه قضایی صورت گیرد که راه حل دوم در اولویت قرار گرفت البته برخورد قضایی کنار گذاشته نشد.

وظیفه ی دادگستری جلب اعتماد مردم است

وی اظهار کرد: مردم باید به قوه ی قضاییه اعتماد کنند و وظیفه ی ما است که این اعتماد را در مردم ایجاد کنیم که این امر با نحوه ی برخورد ما با ارباب رجوع محقق می شود. اگر همکار قضایی یا اداری ما به ارباب رجوع خواه متهم باشد خواه شاکی، خواهان باشد یا خوانده توهین کند حتی اگر وی رضایت دهد بنده به عنوان رییس دستگاه قضا در استان کوتاه نمی آیم.

رییس کل دادگستری استان خوزستان افزود: در همین راستا اواخر سال گذشته در بازدید هیات بازرسی دادسرای انتظامی قضات کشور شخصا اعلام کردم به برخی از همکاران تذکر داده شود که این تذکرات در پرونده ی آن ها ثبت می شود و این حق مسلم شاکی است که نسبت به شکایت اقدام کند و ما هم حمایت می کنیم.

حجت الاسلام مرادی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است اصحاب رسانه کلاس های آموزشی با همکاران ما در دادسرا داشته باشند و موضوعات دایره ی وظایف خود از جمله انواع عناوین مجرمانه، اتهامات، توهین و افترا و نشر اکاذیب که بعضا درگیر آن می شوند را فرا گیرند.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=2173

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.