• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل مطالب: 1272
8

باز گشایی مرز شلمچه

  • کد خبر : 2455
  • 18 تیر 1399 - 22:07

نشست خبری معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با اصحاب رسانه برگزار شد /مرز تجاری شلمچه بازگشایی شد سید علی موسوی معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر که مرز تجاری شلمچه بازگشایی شده است گفت : در ایامی که مرز شلمچه بسته بود ، صادرات […]

نشست خبری معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند با اصحاب رسانه برگزار شد /مرز تجاری شلمچه بازگشایی شد

سید علی موسوی معاون سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر که مرز تجاری شلمچه بازگشایی شده است گفت : در ایامی که مرز شلمچه بسته بود ، صادرات از منطقه آزاد اروند متوقف نشده بود و صادرات از طریق بندر آبی خرمشهر در جریان بود.

به گزارش خابران سید علی موسوی پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۸ تیرماه در حاشیه بازگشایی مرز تجاری شلمچه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات ساختمان اداری گمرک مرز بین المللی شلمچه، اظهار کرد: امروز بصورت رسمی مبادلات تجاری خود را از طریق مرز تجاری شلمچه با کشور عراق آغاز کردیم. برای راه اندازی مجدد مبادلات تجاری با کشور عراق بیش از ۲۰ مکاتبه را با ارگان های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، وزارت کشور، استانداری خوزستان، ستاد اقتصادی عراق، اتاق بازرگانی ایران، سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، رایزن بازرگانی کشور، سر کنسولگری، استانداری بصره، نخست وزیر سابق و جدید عراق و سایر دستگاه های ذی ربط دیگر را انجام دادیم.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، افزود: خوشبختانه با رایزنی های انجام شده روز گذشته با حضور استاندار بصره عراق، سرکنسول ایران در بصره، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند و سایر مسئولان ایرانی توافق های لازم برای بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمجه جهت صادرات کالا از جمله مواد غذایی، سیفی جات، پروتئینی و لبنی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه مرز تجاری شلمچه باز شده است و برای صادرات کالا محدودیتی نداریم، یادآور شد: به تمام لجستیک ها و فعالین اقتصادی از طریق اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و همچنین سایر تشکل ها در خصوص ادامه روند صادرات به کشور عراق اطلاع رسانی کردیم. امیدواریم با تدابیر بخش خصوصی و صادرکنندگان شاهد رشد صادرات از طریق مرز تجاری شلمچه باشیم.

موسوی با اشاره به تعطیلی ۳ ماهه مرز بین المللی شلمچه، گفت: علی رغم تعطیلی این مرز در اثر شیوع بیماری کویید ۱۹؛ در منطقه آزاد اروند صادرات کالا تعطیل نشد و بندر آبی خرمشهر ظرف این ۳ ماه سقل کار را بر دوش کشید و با بیش از ۲۰ پست اسکله از ۹۳ میلیون دلار صادرات در سه ماهه اول سال جاری پشیبانی کرد.

وی تصریح کرد: این کالاها به کشورهای عراق، کویت و حاشیه خلیج فارس صادر شدند. در این مدت برای آنکه سرمایه گذارانمان در مرز شلمچه از لحاظ اخراج یا تعدیل نیروی انسانی دچار مشکل نشوند جهت حمایت از سرمایه گذار منطقه آزاد اروند به عنوان حاکمیت در منطقه با اخذ مجوزات لازم هزینه اجاره املاک، تاسیسات و کلیه امکانات موجود در مرز بین المللی شلمچه را تعدیل کرد و بخشید و در این مدت ۳ ماهه هیچ گونه هزینه ای از لجستیک ها و واحدهای سرمایه گذاری که در مرز شلمچه اجاره نشین هستند را اخذ نکرد.

وی ضمن تشکر از اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر، ابراز کرد: همه پیگیری های صورت گرفته منجر به آن شد تا امروز شاهد بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه برای صادرات کالا باشیم. در این بخش گمرک جمهوری اسلامی ایران زحمات بسیاری را متحمل شدند که جا دارد از آن ها تشکر کنیم.همه دست به دست هم دادند تا این حرکت میمون و مبارک انجام شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند، به نقش اثر گذار جامعه رسانه ای منطقه در بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه اشاره کرد و اذعان داشت: پیگیری ها و خبرهای منتشر شده از سوی خبرنگاران باعث شد مسئولان، تجار و بازرگانان نسبت به این مهم حساس شوند تا این مرز مجدد بازگشایی شود.

موسوی با بیان اینکه کلیه پروتکل های بهداشتی با هزینه سازمان منطقه آزاد اروند در مرز بین المللی شلمچه انجام شده است، خاطرنشان کرد: طرف عراقی یکسری پروتکل های بهداشتی را در مرز شلمچه مد نظر داشت که همه را با هزینه سازمان بر عهده گرفتیم و انجام دادیم. گیت های نفر رو و خودرویی آماده کردیم تا تمام وسایط نقلیه و نفرات پس از ورود ضدعفونی شوند و طبق پروتکل های بهداشتی ورودی ها و خروجی ها کنترل می شوند.

وی به وضعیت ورود گردشگر از طریق مرز بین المللی شلمچه به منطقه آزاد اروند، اشاره کرد و گفت: روز گذشته مسئله ورود و خروج مسافر را با استاندار استان بصره عراق مطرح کردیم. قول مساعد دادند تا این موضوع را از طریق دولت مرکزی عراق پیگیری کنند تا پس از برگزاری جلسات کارشناسی با توجه به تعاملات خوبی که با این کشور داریم شاهد ورود گردشگران عرااقی به ویژه در حوزه توریسم درمانی که هم ارز آوری خوبی برای ما دارد و هم با توجه به اینکه کشور عراق از نظر زیرساخت بهداشتی و درمانی بسیار ضعیف است باشیم و خدماتی را به مردم آن کشور ارائه دهیم.

موسوی از عدم خروج کالاهای اساسی خبرداد و ابراز داشت: خوشبختانه هم وزارت صمت و هم دستگاه های ذی ربط که در بخش تنظیم بازار فعالیت دارند کالاهایی که همیشه با تقاضای زیاد و عرضه کم مواجه هستند برای خروج آن ها بصورت دائمی محدودیت ایجاد خواهد شد و کالاهایی که مازاد بر نیاز کشور هستند صادر خواهند شد.

وی اضافه کرد: در بخش صادرات ما، صادرکنندگان و بخش خصوصی همیشه این موضوع را مد نظر داریم تا در کنار تامین نیاز داخلی کشور بتوانیم بحث صادرات و ارز آوری را داشته باشیم.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه دولت باید کمتر در بحث تنظیم بازار دخالت کند، عنوان کرد: بحث عرضه و تقاضا موضوعی است که معمولا بازار خود را تنظیم می کند و باید اجازه داد دولت کمتر در این موضوع دخالت کند. اعتقاد دارم دولت هر چه کمتر در تنظیم بازار و عرضه و تقاضا دخالت کند بازار بهتر تنظیم می شود. بنابر این بخش خصوصی و صادر کنندگان با هماهنگی بسیار خوبی که با وزارت صمت دارند حتما چاره و تدابیر خوبی را اندیشیده اند تا با مشکل کمبود کالا در کشور مواجه نخواهیم بود اما ارزآوری و ورود ارز یکی از اصول اساسی ما است که مورد نیاز کشور است.

وی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به توافقی که با طرف عراقی داشتیم مواد غذایی، مواد پروتئینی، ماهی، سیفی جات و میوه جات به کشور عراق صادر می شود اما طی یک هفته آینده صادرات مصالح ساختمانی و سایر اقلام نیز آزاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=2455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.