• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل مطالب: 1272
7

آیا میتوان مانع از پرداخت چک شد

  • کد خبر : 3952
  • 06 شهریور 1399 - 13:10
آیا میتوان مانع از پرداخت چک شد

آیا میتوانیم‌ مانع از پرداخت چک شویم در چه مواردی می‌توان این اقدام را انجام داد ؟ جواب: چک یک سند لازم الاجرا است که به محض ارائه به بانک باید کارسازی ودر صورت وجود محال(پول)بدون قیدوشرط باید پرداخت شود. ولی توجه داشته باشید که از طریق روش‌های گوناگون می‌توان مانع پرداخت وجه چک شد و […]

آیا میتوانیم‌ مانع از پرداخت چک شویم در چه مواردی می‌توان این اقدام را انجام داد ؟

جواب: چک یک سند لازم الاجرا است که به محض ارائه به بانک باید کارسازی ودر صورت وجود محال(پول)بدون قیدوشرط باید پرداخت شود. ولی توجه داشته باشید که از طریق روش‌های گوناگون می‌توان مانع پرداخت وجه چک شد و با مراجعه به دادسرا و اخذ گواهی و سپس مراجعه به بانک میتوان جلوی پرداخت آن را گرفت.لازم به ذکراست عواقب جلوگیری مزورانه برعهده مانع پرداخت کننده چک است .
درهرحال صادر کننده چک، ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها می‌توانند جلوی پرداخت چک را بگیرند این افراد ضمن اعلام مفقودی، سرقت و جعل چک می‌توانند از پرداخت چک جلوگیری کنند.
همچنین اگر چک از طریق کلاهبرداری، خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل شده باشد می‌توان بصورت کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.(این دستور باید از طریق مقام قضایی در لوای پرونده با موضوع فوق صادر شود)
پس از آنکه بانک احراز هویت را انجام داد دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌کند.
پس از آن دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت وجه را داده، شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت شود دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.
در صورت تحصیل چک بواسطه ارتکاب جرم می‌توان دستور عدم پرداخت چک را به بانک صادر کرد البته ممکن است موضوع از نظر محکمه فاقد وصف کیفری تشخیص داده شود؛ بنابراین به منظور جلوگیری از بروز مشکل ابتدا باید از طریق دادگاه حقوقی اقدام کرد.

فرزاد طاهری
کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
سردبیر و عضو بخش حقوقی پایگاه خبری تحلیلی خابران

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=3952

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.