• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل مطالب: 1272
6

واکنش تند نمایندگان مجلس به طرح تقسیم خوزستان به دو استان شمالی و جنوبی: طرح خود را پس بگیرید!

  • کد خبر : 6110
  • 24 مرداد 1400 - 19:42
واکنش تند نمایندگان مجلس به طرح تقسیم خوزستان به دو استان شمالی و جنوبی: طرح خود را پس بگیرید!
محمد کعب‌عمیر نماینده مردم شهرستانهای شوش و کرخه، ابراهیم متینیان نماینده مردم شهرستانهای رامهرمز و رامشیر، حبیب آغاجاری نماینده شهرستانهای بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) و بخش جولکی و محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود و گفتگو با رسانه ها نسبت به طرح تقسیم استان خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی انتقاد، و خواستار بازپس گیری این طرح توسط طراحان و موافقان آن شدند.

خابران/محمد کعب‌عمیر نماینده مردم شهرستانهای شوش و کرخه، ابراهیم متینیان نماینده مردم شهرستانهای رامهرمز و رامشیر، حبیب آغاجاری نماینده شهرستانهای بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان، بندر امام‌خمینی(ره) و بخش جولکی و محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی در حساب توئیتری خود و گفتگو با رسانه ها نسبت به طرح تقسیم استان خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی انتقاد، و خواستار بازپس گیری این طرح توسط طراحان و موافقان آن شدند.

محمد کعب‌عمیر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و نماینده مردم شهرستان‌های‌ شوش و کرخه در مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: استان خوزستان ترکیبی از ظرفیت‌های متنوع در حوزه گردشگری، آب، برق، کشاورزی، نفت، فولاد و پتروشیمی است و هرگونه طرح برای تشکیل خوزستان شمالی و جنوبی در جهت شکستن این موزاییک قومی، فرهنگی و اقتصادی است.

از طراحان این طرح می خواهم برای جلوگیری از تبعات منفی آن ،امضای خود را پس بگیرند.

هچنین ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر و عضو کمیسیون انرژی مجلس در حساب توئیتری خود نسبت به اعلام وصول طرح تقسیم استان خوزستان واکنش نشان داد و گفت: طرح تقسیم استان خوزستان از لحاظ جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی به نفع استان خوزستان نیست.

لذا نمایندگان پیشنهاد دهنده، هر چه زودتر طرح خود را پس گرفته و تقاضای مسکوت ماندن طرح فوق الذکر را به هیأت رئیسه مجلس تقدیم کنند.

پس از آن بود که نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی(ره) در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه با رسانه های محلی گفت: طرح تشکیل استان خوزستان جنوبی امروز در مجلس اعلام وصول شد که ما با این طرح به شدت مخالفیم.

حبیب آقاجاری در خصوص طرح وصول‌شده در مجلس برای تشکیل استان خوزستان جنوبی بیان داشت: نمایندگان آبادان از قبل طرحی به نام تشکیل استان خوزستان جنوبی با مرکزیت آبادان به مجلس ارائه کرده بودند که این طرح امروز از طریق هیات رییسه اعلام وصول شد.

وی افزود: جدایی یک بخش از استان و تشکیل استان جدید باید از تمام جوانب بررسی و کارشناسی شود؛ لذا این طرح واقعا نامناسب بوده و از نظر اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی کارشناسی نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: درست نیست که تمام این موارد نادیده گرفته شود و بر اساس احساسات، طرحی ارائه شود؛ لذا این طرح را به هیچ عنوان قبول نداریم.

آقاجاری فوریت رسیدگی به این طرح را عادی اعلام کرد و افزود: صبحت‌هایی با سایر نمایندگان استان نیز انجام دادیم که آن‌ها نیز مخالف این طرح هستند و قطعا در کمیسیون مربوطه این طرح رد خواهد شد و به صحن مجلس نمی‌رسد.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی(ره) در مجلس خاطرنشان کرد: اگر به مرکزیت آبادان در طرح پیشنهادی نگاه کنیم، باید به این نکته توجه کنیم که کدام کشور پایتخت خود را در مرز قرار می‌دهد که ما یک استان تشکیل دهیم که مرکز آن نقطه‌ی مرزی باشد.

وی تصریح کرد: مرکز استان باید در مرکز جعرافیایی تعیین شود نه در مرز؛ لذا به شدت با این طرح مخالف هستیم.

آقاجاری در پایان تاکید کرد: نمایندگان آبادان در خصوص این طرح با سایر نمایندگان خوزستان صحبتی نداشته‌اند و به آن‌ها توصیه می‌کنم با توجه مواردی که مطرح شد، طرح خود را پس بگیرند.

در پی ایجا موج مخالفتها نسبت به طرح تقسیم استان خوزستان، محمد طلا مظلومی نماینده مردم بهبهان نیز در واکنش ها به ای طرح بیان کرد: نه تنها بنده بلکه تمام نمایندگان استان خوزستان با تفکیک این استان مخالف هستند به استثنای آقای مولوی نماینده آبادان که طراح این طرح می باشد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبق مذاکره ای که با آقای مولوی داشتیم قرار است طرح خود را پس بگیرند در غیر اینصورت مجمع نمایندگان استان بیانیه ای در مخالفت با این طرح صادر خواهد کرد.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: نمی توان گفت که اصلا این طرح با چه هدفی مطرح شده است. حتی نمایندگان مرکز استان با این تفکیک مخالف هستند و تبعات خوبی برای استان خوزستان ندارد. ظرفیت پذیرش این طرح در استان وجود ندارد و ما با آن مخالفت خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=6110

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.