• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل مطالب: 1272
11

پرداخت وام ودیعه مسکن متوقف شده است؟

  • کد خبر : 6478
  • 22 مهر 1400 - 12:18
پرداخت وام ودیعه مسکن متوقف شده است؟
آنطور که از گفته‌های مردم برمی‌آید پرداخت وام ودیعه مسکن در بیشتر شعب بانکی متوقف شده است. دبیر کانون بانک‌های خصوصی علت ته کشیدن بودجه شبکه بانکی برای پرداخت این وام را قانون بانک‌مرکزی می‌داند.

خابران/ بر خلاف آنچه شنیده می شود، تمدید مهلت ثبت نام وام ودیعه مسکن تا پایان آذر ماه ۱۴۰۰ تصویب نشده و این درحالی است که سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن کماکان پذیرای متقاضیان این وام است.همین موضوع مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته و تا پایان مراحل ثبت نام، پرداخت هزینه های چشمگیر مربوط به صدور کد رهگیری سامانه معاملاتی املاک و حتی تشکیل پرونده در شعب بانکی قرار گرفته و به نوعی با شنیدن پاسخ انتهایی و منفی شعب بانکی در رابطه با پرداخت این وام، ضرر مادی و معنوی تحمیل شده را بر دوش خود دیده اند. اشخاصی که بی اندازه درگیر مشکلات معیشتی هستند، حال باید بیش از پیش با درد محدودیت های بانک مرکزی زندگی خود را طی کنند.

آنطور که از گفته‌های مردم برمی‌آید پرداخت وام ودیعه مسکن در بیشتر شعب بانکی متوقف شده است. ظاهرا این روزها دریافت وام ودیعه مسکن سخت‌تر از همیشه شده است، با این وجود که این بار دیگر مشکل از ضامن و وثیقه یا مهلت ثبت‌نام گذشته است.دبیر کانون بانک‌های خصوصی علت ته کشیدن بودجه شبکه بانکی برای پرداخت این وام را قانون بانک‌مرکزی می‌داند.

ماه گذشته بود که محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی در پاسخ به علت توقف اعطای وام ودیعه مسکن گفته بود: احتمالا بودجه بانک‌ها تمام شده است چون هیچ منعی برای پرداخت وجود ندارد. وام ودیعه از منابع قرض‌الحسنه تامین می‌شود و بعید نیست که منابعشان در این زمینه تمام شده باشد.

اما آیا ممکن است اعتبار وام ودیعه بانک‌ها مجددا افزایش یابد؟ جمشیدی در پاسخ عنوان می‌کند: خیر. طبق قانون بانک‌مرکزی بانک‌ها نمی‌تواند در هر سال بیش از دو درصد طلب ناشی از اعطای تسهیلاتشان را افزایش بدهند. این قانون بانک مرکزی بانک‌ها را در اعطای تسهیلات محدود می‌کند .

او می‌افزاید: حتی ممکن است بانک ها سپرده‌گیری هم کرده باشند و منابع داشته باشند اما بیش از آن حد که بانک مرکزی مشخص کرده است اجازه وام‌دهی نخواهند داشت. پس مجبور می‌شوند اعلام کنند که بودجه‌‍شان تمام شده است.

اما ماجرای تمدید مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا آذر‌‌ چیست؟

در ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ بود که مدیرکل د‌فتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در رابطه با تمدید مهلت ثبت‌نام وام ودیعه مسکن تا آذر‌‌ماه توضیح داده بود که این پیشنهاد در کارگروه مرتبط ستاد ملی مقابله با کرونا مورد تایید قرار گرفته است و مقرر شد‌ه در جلسه آتی این ستاد تمدید مهلت ثبت نام مستاجران در سامانه تسیهلات ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی را تصویب کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی امکان ثبت‌نام تا چه تاریخی را برای مستاجران فراهم می‌کند؟ گفت: بر اساس جزئیات پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، مهلت تمدید ثبت‌نام در سامانه تسهیلات ودیعه مسکن تا آذر ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است.

قابل ذکر است تا تاریخ تنظیم این خبر(۲۲ مهر ۱۴۰۰)، سامانه تسیهلات ودیعه مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنان در حال پذیرش و ثبت نام متقاضیان وام ودیعه مسکن می باشد اما اکثر شعب بانکی از تکمیل پرونده و پرداخت وام به متقاضیان با توجیهاتی چون اتمام بودجه امتناع می کنند.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=6478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.