• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل مطالب: 1272
8

مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در خصوص انتصابات ضعیف خود پاسخگو باشد!

  • کد خبر : 6615
  • 14 آذر 1400 - 19:31
مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان در خصوص انتصابات ضعیف خود پاسخگو باشد!
منطقه رامشیر دارای چندین تل مشهور با قدمت تاریخی و دفینه های ارزشمند است و به همین جهت، مورد توجه دلالان عتیقه و حراج گران میراث فرهنگی است.

خابران/ رامشیر شهری با قدمت تاریخی و بسیار ارزشمند است که در سالهای گذشته و تاکنون نقطه دید شفاف سودجویان بوده، و چندین بار اخباری از کشف میراث فرهنگی توسط افراد سود جو به صورت غیر رسمی در این شهر به گوش رسیده است که همین موضوع، لزوم توجه ویژه اداره میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان را به وضوح می‌طلبد.

منطقه رامشیر دارای چندین تل مشهور با قدمت تاریخی و دفینه های ارزشمند است و به همین جهت، مورد توجه دلالان عتیقه و حراج گران میراث فرهنگی است. اما مایه تاسف است که از این منطقه به درستی و قابل قبول حفاظت نمی شود و گویی به حال خود رها شده است.

نداشتن نیروی انسانی کافی و تعهد لازم از نظر مدیریت، آسیب های بسیاری را بر پیکره نحیف رامشیر رساند است و مضاف بر تمام این کاستی هایِ تبدیل شده به معضل، ریاست این اداره برای مدتی چند ماهه و طبیعتا طولانی به بهانه بیماری بر سر میز مدیریت خود حاضر نشد و در این مدت سود جویان تا توانستند بار خود را بستند. گفتنیست تنها فرد و نیروی حفاظت این اداره در ماه های گذشته به دلیل فقدان حداقلی وسائل و تجهیزات حفاظتی و امنیتی، مورد ضرب و شتم سودجویان در مناطق باستانی قرار گرفت اما خم به ابروی مدیریت ضعف اداره میراث فرهنگی رامشیر و خوزستان نیامد.

اکنون و پس از گذشت چندین ماه اداره میراث فرهنگی استان خوزستان اقدام به انتصابی قابل تامل در رامشیر نمود که سطح سواد تحصیلی و ابتدائی رئیس تازه وارد را زیر تیغ منتقدین قرار، و سر و صدای فراوانی به همراه داشت.

مدیر تازه وارد در بدو انتصاب با مسئول دفتر روابط عمومی نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی نشستی برگزار کرد که علاوه بر ایجاد شائبه دخالت نماینده مجلس و دست اندرکاران وی در انتصابات مدیریتی شهرستان، انتشار گزارش این نشست در فضای مجازی توسط مدیر تازه وارد، افتضاح نوشتاری و غلط های املائی بی شمار را به همراه داشت.

افتضاح پیش آمده آنقدر غیر قابل انکار و دفاع بود که این سوال در ذهن همگان شکل گرفت که انتخاب فردی در پست کلیدی و فرهنگی یک شهر بدون داشتن سواد نوشتاری مناسب بر چه اساس و ضابطه ای صورت گرفته است؟

جالب و شاید تاسف بار این بود که در بحبوحه شوک وارد شده از سطح سواد مدیر تازه منصوب شده از سوی اداره میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، مدیر قبلی وارد میدان شد و در یک گروه که متشکل از مسئولین شهرستان و جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران بود، به نوعی اقدام به ارسال گزارش عملکرد مدیریت خود کرد و در کمال تعجب سطح سواد الفبایی وی نیز با مدیر تازه وارد آنچنان اختلافی نداشت.
همین اتفاقات باعثِ عیانِ کیفیتِ زشت گزینشِ مدیران شهرستانی توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان شد.

در ادامه روند عرض اندام سواد ابتدائی مسئول قبلی و جدید اداره میراث فرهنگی و گردشگری رامشیر، و در میان سکوت دیگر مسئولان حاضر در گروهی که به دست روابط عمومی فرمانداری رامشیر ایجاد شده بود، تنی چند از اصحاب رسانه و خبرنگاران که شاهد سطح سواد تحصیلی و الفبایی مدیران اداره مذکور بودند، اقدام و واکنشی سطحی و انتقادی به غلط های بی شمار املایی آن نفرات نمودند.

آنچه که در ادامه و پس از انتقاد خبرنگاران رخ داد، واکنش غیر منطقی مسئول دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی بود که سعی در انحراف و انسداد مسیر انتقاد و تفسیر انتقاد به تمسخر کرد.وی که به بهانه تمسخر برادر مسلمان تلاش بر سرپوش نهادن بر سواد الفبایی و ابتدایی ضعیف مدیر تازه وارد، که اتفاقا گزارش نشست مدیر جدید اداره میراث فرهنگی با مسئول دفتر نماینده دلیل اصلی این اتفاقات بود، اقدام به توجیه وضعیت و به نوعی تحریک روابط عمومی فرمانداری به عنوان ایجاد کننده و مدیر گروه کرد و پس از آن، منتقدین سواد مدیران حاشیه ساز یکی پس از دیگری با کمال بی احترامی از جمع اخراج شدند.

در ادامه این رفتارهای غیر اخلاقی و ناپسند که منجر به خدشه دار شدن چهره و شخصیت خبرنگاران و مهمتر از آن باعث سانسور صدای منتقدین شد، مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی خابران هر کدام به صورت انفرادی و جداگانه به حرکت غیر اخلاقی و غیر منطقی روابط عمومی فرمانداری رامشیر و مسئول دفتر نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی واکنش نشان دادند و بعد از ارسال نظرات خود اقدام به ترک جمع نمودند.

سیدجواد موسوی مدیر مسئول پایگاه خبر خابران خطاب به روابط عمومی فرمانداری رامشیر گفت: جناب آقای شریفات به جای حذف عزیزان به دلیل تذکرات نوشتاری، یک برنامه تدارک ببینید که چند استاد ادبیات جهت ارتقاء سواد نوشتاری و جمله بندی برای برخی عزیزان فعالیت کنند، که قطعا مثمر به ثمر خواهد بود.

موسوی تصریح کرد: قطعا ارتقا سواد و توان پاسخگویی باعث افزایش رضایت اجتماعی خواهد شد. یک شخص وقتی در یک جایگاه اجتماعی یا سیاسی قرار می‌گیرد تمام حرکات و رفتارهای اجتماعی و معنوی وی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بهتر است قبل از انجام حرکت، تمام ابعاد آن را بسنجد. در متن فوق که در فضای مجازی دست به دست شد هیچ کس مشکل را از نرم افزار گوشی نمیبیند چرا که تفاوت حروف الفبا در زبان عربی و فارسی چهار حرف بیشتر نیست. اما وقتی که یک مسئول تمام کلمات را اشتباه بنویسد این دیگر اشتباه سهوی یا نرم افزاری نیست و سواد شخص را هدف قرار خواهد داد.

مدیر مسئول خابران ادامه داد؛ در این جا بحث تمسخر نیست که عزیزان قصد مظلوم نمایی دارند و همان طور که در ادامه توسط خود عزیزان ذکر شده است یک مسئول نهاد فرهنگی باید بیشتر از هر کس در ادبیات خود دقت به همراه داشته باشد زیرا همان گونه که نامش مشخص است دو اساس مهم فرهنگ و میراث را در خود جای داده است و اشتباه در اینجا باعث آسیب های اجتماعی خواهد شد. مهم ترین میراث در جهان امروزه در بین کشور ها زبان و ادبیات است و این اصل باید مورد توجه تمام مدیران و مسئولین در سه سطح مدیریتی شود که بتوانند از میراث و هویت فرهنگی خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنند نه اینکه خود توان استفاده از آن را نداشته باشند.

در این متن بحث گله از دو مدیر که اشتباه داشتند نیست گله از آن است که به جای اصلاح خود همیشه راه را اشتباه رفته ایم و دیگران را مقصر جلوه داده‌ایم. خدانگهدار

پس از آن سردبیر پایگاه با انتقادی تند نسبت به تحریکات مسئول دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی با هدف و بهانه مدیریت فضا توسط روابط عمومی فرمانداری و برخورد با منتقدین که منجر به حذف خبرنگاران خابران از جمع حاضر شد، خطاب به سید جلیل هاشمی مسئول دفتر نماینده گفت: بی توجهی به اشتباهات مسئولین و انحراف مسیر انتقاد از آنان با تفسیر این مهم به تمسخر و ربط آن به دین و خلاف دانستن تمسخر شخص مسلمان در اسلام توسط مسلمین، عملی‌ست بسیار نادرست که به راحتی ممکن برخورد لازم و قاطع با مسئولین بی کفایت را مسدود، و صدای منتقدین را سانسور و در خفقان قرار خواهد داد.
در پیام اعتراضی سردبیر آمده است: جناب سید بزرگوار؛ مسئول محترم دفتر نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، در ابتدا تشکر کنم از حسن توجه حضرتعالی به مباحث و موضوعات مختلف، و در ادامه باید عرض کنم آنچه که اتفاق افتاد را شایسته و زیبنده نیست از مسیر اصلی خود خارج کنیم و با مرتبط کردن آن با دین و دیانت بر اصل مشکل پوشش نهیم.

شریفی عنوان کرد؛ آنچه که همه حاضران در گروه و شمار کثیری از شهروندان رامشیری در ساعات گذشته شاهد بودند، اوج بی سوادی (مع الاسف) یک مسئول بود که عرق شرم بر پیشانی شاهدان این اشتباهات مضحک، به دلیل در اختیار داشتن صندلی و جایگاه مدیریتی توسط چنین مسئولینی را به دیده نشان داد.

بیان از شخصیتی فرهنگی نمودید؛
شخصیت و مسئولی که ابتدائی ترین سطح ممکن سواد تحصیلی و الفبایی را ندارد، بر چه اساس و منطقی صاحب جایگاه اشاعه فرهنگ و بدتر از آن، صاحب صندلی امر و مدیریت است؟

بنده از به سخره گرفتن افراد و اشخاص دفاعی نخواهم کرد؛ اما وضعیت نوشتاری آن عزیزان آنچنان اسفناک و غیر قابل دفاع است که یقین دارم اظهار نظر در مورد آن،ولو در حد تمسخر هم که باشد، شایسته نیست انتقاد عزیزان حاضر را به زشت ترین وجه ممکن پاسخ، به شخصیت آنان توهین و از گروه حذف کنند.

باشد که سواد اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و مدیریتی و علی الخصوص سطحی ترین سواد یک شخص که شناخت حروف الفبای فارسی باشد، به سطحی در بین پرسنل،مسئولین و مدیران رامشیر برسد، که نه (ب) را با (ت) اشتباه، و نه اصول ابتدائی را به موضوعی دیگر ربط و نه اجازه توهین و سانسور صدای منتقدین را به خود دهند.
من الله توفیق.

مهم و قابل یادآوری است که مباحث رخ داده می‌بایست در سریع ترین زمان ممکن بررسی و اقدامات لازم برای اصلاح صندلی های مدیریتی در رامشیر صورت پذیرد.در غیر این صورت، احتمالا در آینده ای نزدیک شاهد افت شدید سطحی ترین سواد تحصیلی در منطقه رامشیر خواهیم بود و دود آن به چشم هیچ مسئولی نخواهد رفت جز به چشم مردم بی دفاع و زبان رامشیر.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=6615

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.