• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل مطالب: 1272
11

نوروز ؛ هویت و خط

  • کد خبر : 6855
  • 07 فروردین 1401 - 10:12
نوروز ؛ هویت و خط
عوامل مختلفی در تشکیل هویت جمعی مؤثر هستند که برخی از آنها عبارتند از: خانواده؛ زبان؛ دین؛ زادگاه؛ شغل؛ سن؛ جمعیت؛ ایدئولوژی؛ ملیت (قومیت)؛ تاریخ گذشته.

هویت یعنی چیستی است و هویت اجتماعی درک ما از این مطلب است که چه کسی هستیم و دیگران کیستند و از آن طرف، دیگران از خودشان و افراد دیگر (از جمله خود ما) چه درکی دارند؟هویت دارای ابعاد و جنبه‏ ها‏ی متفاوتی است، مهمترین بعد هویت، بعد اجتماعی یا جامعه‏ ای آن است که بر سایر ابعاد هویت حاکمیت و تأثیر دارد. عوامل مختلفی در تشکیل هویت جمعی مؤثر هستند که برخی از آنها عبارتند از: خانواده؛ زبان؛ دین؛ زادگاه؛ شغل؛ سن؛ جمعیت؛ ایدئولوژی؛ ملیت (قومیت)؛ تاریخ گذشته.

خط با فرهنگ و تاریخ یک کشور سخت عجین است ایرانیان خط خود را بخشی از هویت اسلامی و ایرانی خود می‌دانند. ایرانیان با خط فارسی اندیشه ها و میراث علمی خود را برای آیندگان به یادگار گذاشته اند و با این خط کارهای هنری یبسیاری آفریده اند. بنابراین حفظ خط و زبان عامل حفظ هویت و استقلال فرهنگی کشور است گرچه هیچ خطی را نمی‌توان نمونه‌ی کامل خطی دانست که از نظر زبان‌شناسی نظری و زبان‌شناسی کاربردی بی‌کاست و کامل باشد. از این روی بحث تغییر خط فارسی از ۱۶۰سال پیش تاکنون مطرح بوده است.ولی به دلایل گفته شده، این موضوع جامه عمل نپوشید؛ چراکه صاحب نظران زیان آن را بیش از سودش می دانند.

سوگمندانه به دور از نظرات اندیشمندان علوم اجتماعی و طرفداران زبان فارسی، در مهمترین مناسبت سال ایرانی یعنی نوروز به بهانه زیباسازی و معرفی شهرها، شاهد نوشتن نام شهرهای مختلف وبه ویژه در خوزستان با حروف و خط انگلیسی هستیم!
باید پذیرفت که جامعه ای که نسبت به هویت خویش و مولفه های آن همچون خط آگاه نباشد در برابر جوامع قدرتمند رنگ می بازد و بحران های هویتی گریبانگیر آن خواهد شد.زیباسازی نوروزی همراه با آینده نگری علمی وبرپایه تقویت مؤلفه های هویت ملی، ضرورت است.اینگونه نیست؟

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=6855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.