• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل مطالب: 1272
5
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:

حجم سد کرخه یک میلیارد و۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد

  • کد خبر : 7037
  • 06 اردیبهشت 1401 - 17:22
حجم سد کرخه یک میلیارد و۶۰۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد
از ابتدای امسال حدود سه هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت انرژی برقابی توسط سدهای استان خوزستان تولید شده است که در مقایسه با تولید دراز مدت حدود ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

خابران/ عباس صدریان فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، در تشریح وضعیت سدهای چهار حوضه آبریز کارون، کرخه، دز و مارون، اظهار کرد: در سال آبی جاری بارش‌های به وقوع پیوسته تقریباً در تمامی حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان کمتر از میانگین بلند مدت بود.

وی افزود: علاوه بر این موضوع میزان بارش‌ها در ماه‌های اسفند و فروردین که مهمترین ماه‌ها برای آبگیری مخازن سدها است و بارش‌ها شدت بیشتری پیدا می‌کرد کاهش پیدا کرد به طوری که در فروردین امسال عملاً هیچ بارشی به وقوع نپیوست.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: شروع سال آبی به گونه‌ای بود که حجم ذخایر سدهای استان بسیار کاهش یافته و در حداقل‌های ممکن قرار گرفته بود و حتی در بسیاری از سدها از تراز مجاز بهره‌برداری نیز پایین تر قرار گرفته بودیم.

صدریان فر با بیان اینکه این شرایط سبب شده آبگیری مخازن سدها به میزان مورد انتظار نباشد و در حال حاضر دومین سال خشکسالی پیاپی را تجربه می کنیم، عنوان کرد: هم اکنون حجم مفید مخازن استان چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بوده که معادل ۳۶درصد از حجم مفید مخازن بوده و ۶۴ درصد از حجم مفید مخازن خالی است.

وی با تاکید بر اینکه در میان سدهای استان وضعیت موجودی منابع آب سد کرخه از سایر سدها بحرانی تر است، بیان کرد: ورودی این سد از ابتدای سال آبی جاری نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۶۰ درصد کاهش داشت و تراز سطح آب مخزن سد نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۰ متر پایین تر و از نظر حجمی یک میلیاردو ۶۰۰ میلیون متر مکعب کمتر است.

صدریان فر درخصوص چگونگی تامین آب کشت تابستانه با توجه به وضعیت سدها، گفت: میزان منابع آب در دسترس و قابل برنامه‌ریزی برای تابستان نسبت به شرایط نرمال محدودیت‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه تامین آب شرب اولویت استان است، افزود: بر اساس اولویت تامین آب شرب، پروژه های ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است تا با وجود محدودیت شدید منابع آبی، آب شرب پایدار از نظر کمی و کیفی برای استان تامین شود.

صدریان فر برنامه‌ریزی در بخش کشاورزی را اولویت دوم برشمرد، و گفت: منابع آب قابل تامین برای کشاورزی توسط سازمان آب برق خوزستان در شورا‌های استانی زودتر از هر سال اعلام شده است که براین اساس الگوی کشت و محدودیت‌های لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام و اطلاع رسانی شده است.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در حال حاضر میزان تولید برق نیروگاه‌های استان چقدر از توان نیروگاه‌ها که ۷۷۰۰ مگاوات است، کمتر هست، بیان کرد: با توجه به دلیل محدودیت شدید منابع آب در سد کرخه عملاً بیش از هفت ماه است که نیروگاه سد مذکور از مدار خارج شده است و در در ترازهای پایین تر از تراز قابل بهره برداری نیروگاه در حال بهره برداری است.

صدریان فر افزود: از ابتدای امسال حدود سه هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت انرژی برقابی توسط سدهای استان خوزستان تولید شده است که در مقایسه با تولید دراز مدت حدود ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی عنوان کرد: انرژی تولید شده صرفاً از منابع آب رها سازی شده برای مصارف پایین دست سدها تولید شده و خروجی مازاد بر نیازهای استان برای تولید انرژی برقابی از هیچ سدی رها سازی نشده است.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=7037

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.