• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل مطالب: 1270
5

اینترنت طبقاتی در انتظار کاربران

  • کد خبر : 8332
  • 02 دی 1401 - 22:52
اینترنت طبقاتی در انتظار کاربران
دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

خابران/ دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، «سوم دی‌ماه اینترنت ملی می‌شود». این شایعه‌ای است که از مدت‌ها پیش در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست چرخید و با محدودیت گسترده و اختلال‌های وسیع اینترنت، این شایعه قوت گرفت. درحالی‌که بسیاری از فیلترشکن‌ها از کار افتاده‌اند و دسترسی به اینترنت توسط مردم با مشکل جدی رو‌به‌رو است، سخنگوی دولت همچنان می‌گوید، قصدشان فیلتر کردن نیست و به‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد و وزیر ارتباطات هم می‌گوید، «فیلتری در کار نیست و اختلال هم برطرف شده»، اما نظر کارشناسان حوزه فناوری در این‌باره چیز دیگری است.

حامد بیدی، مدیرعامل پلتفرم کارزار:

طبیعتا به دلیل فشار افکار عمومی، دولت نمی‌خواهد این موضوع به‌صورت رسمی اعلام شود که اینستاگرام و سایر اپ‌ها برای همیشه فیلتر شده‌اند. پیش از این نیز ما با این مشکل روبه‌رو بودیم که هیچگاه هیچ فهرست شفافی از پلتفرم‌های فیلترشده و دلیل فیلتر شدن آنها اعلام نشد. ما هیچ‌وقت متوجه نشدیم بسیاری از آپ‌ها توسط چه کسی و چرا فیلتر شده است.

ملی شدن اینترنت در برنامه‌های قبلی دولت مصوب شده و هدف مسئولان مربوطه این است که دیر یا زود به این نقطه برسند. اجرایی شدن این ماجرا هم می‌تواند دو بعد داشته باشد؛ یک بعد این است که مسئولان بتوانند به شیوه‌ای تمام فیلترشکن‌ها را از کار بیاندازند و عملا اکثر پلتفرم‌ها از کار می‌افتند.

در فاز بعدی اتفاقی که پیش‌بینی می‌شود رخ دهد این است که اساسا اینترنت از روی شبکه ملی اطلاعات حذف شود و دسترسی به اینترنت منوط به سلسله‌مراتب و مجوزی شود که بعد از احراز هویت به او دسترسی مشخصی خواهند داد. درواقع این اتفاق همان «اینترنت طبقاتی» است که به نوعی دسترسی‌هایی ازطریق وی‌پی‌ان‌های قانونی به کاربر داده می‌شود و به‌طور مثال دانشجویان و اساتید دانشگاه، دسترسی‌های متفاوتی به اینترنت ملی خواهند داشت. به‌نظر می‌رسد تصمیمات‌اش گرفته شده و به‌زودی به‌صورت رسمی اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=8332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.