• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل مطالب: 1272
5

۴ سال بعد از فیلتر تلگرام، از پیام‌رسان‌های ایرانی چه خبر؟

  • کد خبر : 7078
  • 12 اردیبهشت 1401 - 17:42
۴ سال بعد از فیلتر تلگرام، از پیام‌رسان‌های ایرانی چه خبر؟
با وجود فیلتر بودن تلگرام همچنان ۴۰ درصد کاربران از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند. مدیران پیام‌رسان‌های داخلی تأثیرات روانی و تغییر نگاه مردم به پیام‌رسان‌های ایرانی را پیامد منفی مسدود کردن تلگرام در کشور می‌دانند.

مدیرعاملان پیام‌رسان‌های گپ، آی‌گپ و سروش‌پلاس می‌گویند فیلتر شدن تلگرام در راستای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نبوده و علاوه‌ بر این، اعمال این محدودیت نه‌تنها کمکی به افزایش تعداد کاربران این پیام‌رسان‌ها و محبوبیت آن‌ها نکرده. بلکه موجی از بی‌اعتمادی نسبت به آن‌ها و کسب‌وکارشان را در میان مردم ایجاد کرده است.

آمار تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی به شرح زیر است:

 

همچنین بخوانید:

آیا پلتفرم های خارجی (سرویس های گوگل، اینستاگرام، واتساپ، و…) مسدود خواهند شد؟

 

تأثیر سیاست‌های دولت بر پیام‌رسان‌ها

میثم عسگری، مدیرعامل آی‌گپ با انتقاد از سیاست‌های دولت وقت در زمینه فیلترینگ تلگرام، گفت: «در دولتی که تلگرام را محدود کرد برنامه‌ای برای اداره کشور در حوزه پیام‌رسان وجود نداشت. یک‌شبه به هر دلیلی به این نتیجه رسیدند که تلگرام بد است و چهار و پنج پیام‌رسان ایرانی مثل سروش، آی‌گپ، بله، گپ و بیسفون خوب است. تمام این پیام‌رسان‌ها قبل از فیلترینگ تلگرام هم فعال بودند، اما در یک سیاست و استراتژی اشتباه پیام‌رسان خارجی و داخلی را به دو دسته بد و خوب تقسیم کردند و داخلی‌ها به دام این سیاست‌ها افتادند.»

مدیرعامل آی‌گپ معتقد است بررسی‌های تخصصی و دقیق برای دوران پس از فیلترینگ تلگرام و حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی انجام نشده بود و همین موضوع علاوه بر در پیش گرفتن برخی سیاست‌های نادرست، مشکلات دیگری هم ایجاد کرد. او در این زمینه توضیح داد:تجربه خوب تلگرام از لحاظ تعداد کاربر را محدود کردند؛ با این بهانه که پیام‌رسان‌های داخلی برای جایگزین شدن وجود دارد، اما درباره آن بررسی کارشناسانه انجام نشده بود. حمایت تلویزیون از پیام‌رسان‌های داخلی هم یک سیاست شتاب‌زده رسانه‌ای بود برای این که نتوانسته بودند برنامه‌ای ایجاد کنند.

عسگری معتقد است اگر هدفی برای جایگزین کردن پیام‌رسانی‌های ایرانی به جای تلگرام وجود داشت، ایده‌ای ساده‌انگارانه بوده است. چراکه پیام‌رسان‌های داخلی در آن مقطع نمی‌توانستند جایگزین تلگرام شود.

او در این باره می‌گوید: «ما بررسی نکردیم که چقدر در تلگرام سرمایه‌گذاری شده، نتورک و بک‌اند آن چیست و در کلاینت آن چه اتفاقی افتاده است. انجام این بررسی و مقایسه‌ها می‌توانست یک سیاست‌گذاری کامل باشد.» به گفته عسگری، در گام اول باید حجم سرمایه‌گذاری و پیچیدگی‌های تکنولوژیکی بررسی می‌شد، نه این که ساده با این موضوع برخورد شود.

فیلتر تلگرام و آسیب به پیام‌رسان‌های داخلی

مدیرعامل سروش‌پلاس با اعتقاد به این که مسدودسازی تلگرام یکی از اتفاقات بدی بود که به زیان پیام‌رسان‌های بومی ختم شد، درباره تأثیرات فیلترینگ بر این صنعت توضیح داد: «فیلترینگ یکی از اتفاقات بد برای پیام‌رسان‌ها بود. در زمان ابتدایی پس از فیلتر شدن تلگرام و در کوتاه‌مدت تعداد زیادی کاربر به سمت پیام‌رسان ما آمدند، اما چون این اتفاق قبل از بلوغ تکنولوژیک و آمادگی پیام‌رسان‌ها رخ داد، تجربه کاربری بسیار بدی برای کاربران ایجاد کرد. نباید فراموش کرد که بازگرداندن کاربر ناراضی بسیار سخت‌تر از جذب اولیه است.»

او در ادامه با اشاره به دیگر پیامد منفی این اتفاق که منجر به شکل‌گیری ذهنیت منفی در کاربران شده، تصریح کرد: «اعمال فیلترینگ موضوع پیام‌رسان‌ها را به یک مسئله سیاسی بدل کرد و عملاً یک مانع ذهنی برای بسیاری از کاربران ایجاد کرد؛ علاوه بر این، هجمه رسانه‌ای غیرمنصفانه‌ای بر برند سروش وارد شد که سر ریز این موضوع به پیام‌رسان سروش‌پلاس هم منتقل شد.»

مرتضی رحیمی، اعلام کرد با وجود مشکلات پیشین و برخی مسائل موجود، مثل سیاسی شدن موضوع پیام‌رسان، هزینه‌های سرسام‌آور بخش‌های حاکمیتی و دولتی و ایجاد رقابت‌های ناسالم، پیام‌رسان سروش‌پلاس همچنان به مسیر رشد خود ادامه می‌دهد.

با این حال مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان گپ مدیرعامل گپ معتقد است پیام‌رسان‌های ایرانی درحال‌حاضر، برخلاف سال‌های قبل و روزهای بعد از فیلترینگ تلگرام، در حال رشد هستند./ زومیت

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=7078

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.