• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل مطالب: 1272
5

بازی خطرناک رئیسی با یارانه ها

  • کد خبر : 7147
  • 23 اردیبهشت 1401 - 0:05
بازی خطرناک رئیسی با یارانه ها
در نگاه اول، افزایش و پرداخت یارانه، برای بسیاری از مردم، مطلب خوشحال کننده ای به نظر می رسد، اما اگر این برنامه به درستی و تحت عنوان یک طرح جامع و همه جانبه نگر طراحی نشده باشد، می تواند به سرعت اثرات مخرب و منفی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم بدنبال داشته باشد.

خابران/ مردم ناراحت و نگران از همه چیز، در حالی که امید خود را از دولت سیزدهم بخاطر اشتباهات ده ماه گذشته، به ویژه در سیاست خارجی و اقتصاد، از دست داده اند، به یکباره ظرف مدت یک هفته با انتشار اخبار ضد و نقیض و نگران کننده گرانی آرد و دارو و … در شوک عجیبی فرو رفته اند. تاسف بارتر اینکه همگان شاهد بودند هیچ طرح و برنامه از پیش تعیین شده و مدونی برای مدیریت این تصمیم وجود ندارد لذا تنها اقدام عجولانه و خلق الساعه ای که به اجرا در آمد، افزایش و پرداخت یارانه هاست که نشان می دهد متکی به هیچ فرآیند قانونمند و حساب شده ای نیست و باید آن را صرفا یک اقدام اورژانسی تلقی کرد.

همچنین بخوانید:

در نگاه اول، افزایش و پرداخت یارانه، برای بسیاری از مردم، مطلب خوشحال کننده ای به نظر می رسد، اما اگر این برنامه به درستی و تحت عنوان یک طرح جامع و همه جانبه نگر طراحی نشده باشد، می تواند به سرعت اثرات مخرب و منفی بر اقتصاد کشور و زندگی مردم بدنبال داشته باشد.

بر این اساس توجه همه آحاد جامعه را به صورت شفاف به مطالب زیر جلب می کنم:

  • ۱ – افزایش و پرداخت یارانه ها بر اساس کدام لایحه یا طرح قانونی به اجرا در آمده است؟ آیا مجلس که باید حامی مردم باشد، در این خصوص چک سفید امضا در اختیار دولت قرار داده است تا هربلایی سر مردم بیاورد؟
  • ۲ – دانستن حق مردم است و باید بدانند که در قبال افزایش حداقلی یارانه ها، قرار است قیمت چه کالاهایی افزایش یابد و چقدر؟
  • ۳ – آیا با افزایش قیمت کالاهای مورد نظر دولت، چاره ای برای عدم افزایش کالاهای مرتبط با آن در نظر گرفته شده است؟
  • ۴ – اگر بلافاصله با افزایش قیمت چند کالای مورد نظردولت، مردم با افزایش صدها کالای دیگر مواجه شدند، چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟
  • ۵ – کمترین انتظار آن است که همزمان با افزایش یارانه ها، در چند سطر چارچوب این برنامه برای مردم بازگو شود تا مشخص گردد در فکر و ذهن دولتمردان در این رابطه چه میگذرد.

یقینا اگر محدوده این افزایش قیمتها مشخص و مدیریت نشده باشد و همانند افزایش امروز قیمت مرغ و تخم مرغ اتفاق بیفتد، از هم اکنون پیدا است که این به اصطلاح افزایش یارانه ها که با قطع یارانه جمع زیادی از مردم همراه بوده به سرعت تبدیل به زهری کشنده تر از برجام برای مردم خواهد شد.

تعجب اینجاست که وقتی سابقه اجرای موفق قانون هدفمندی یارانه ها در دولت دهم وجود دارد، چگونه است که مجریان و تصمیم گیران کنونی، با چشم و گوش بسته، به استفاده از این تجربیات ارزشمند نمی پردازند!

در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد برای تغییر قیمت چند کالای مشخص انرژی که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود، طی سه سال و با صرف هزاران ساعت کار کارشناسی، تلاش شد تا تمامی مدیران ارشد دولت نسبت به ابعاد طرح توجیه شوند و مدیران با تجربه و متخصصین دانشگاهی و افراد صاحب نظر صنفی نیز فرصت یافتند تا نظرات مشورتی خود را به اطلاع مقامات تصمیم‌گیر برسانند.

در نهایت هم مردم قبل از اجرایی شدن طرح، کاملا در جریان جزییات آن قرار گرفتند، که همراهی، همکاری و مشارکت عمومی را در پی داشت.

باید در نظر داشت که تصمیم یکباره و مطالعه نشده در خصوص افزایش پرداخت یارانه ها، موجب افزایش قیمت کالاهای بسیاری خواهد شد و این امر نه تنها رضایت مردم را بدنبال نخواهد داشت، بلکه عصبانی تر شدن آنها را نیز درپی دارد.

نکته آخر اینکه اگر دولت به دنبال منابع جدید درآمدی برای اداره خود می باشد، یقینا این روش از شکنندگی بسیار بالایی برخوردار است و بهتر است از این راه پر خطر صرف نظر نماید.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=7147

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.