• امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل مطالب: 1269
6

معرفی دوره های مهندس دریانی

  • کد خبر : 7278
  • 04 تیر 1401 - 13:52
معرفی دوره های مهندس دریانی
دوره ی آزمون نظام مهندسی نظام مهندسی چیست؟ سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور؛ سازمانی حرفه‌ای، مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و مستقل است که به منظور وضع مقررات ملی ساختمان و نظارت بر اجرای خدمات مهندسی و همچنین بسترسازی در خصوص رشد و اعتلای مهندسی، ساماندهی به فعالیت‌های مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد برگزار می‌شود.

دوره ی آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی چیست؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور؛ سازمانی حرفه‌ای، مردم نهاد، غیر سیاسی، غیر انتفاعی و مستقل است که به منظور وضع مقررات ملی ساختمان و نظارت بر اجرای خدمات مهندسی و همچنین بسترسازی در خصوص رشد و اعتلای مهندسی، ساماندهی به فعالیت‌های مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه و ارتقای دانش فنی مهندسان، صاحبان حرفه‌ها و کارگران در بخش ساختمان و رشد و آگاهی مردم نسبت به مقررات ملی ایجاد شده است.

این سازمان با جلب مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با استفاده از شیوه‌های مختلف پس از مقوله ایمن سازی و مقاوم سازی؛ زیبا سازی در ساخت و ساز را با رعایت هویت تاریخی و معنوی در اولویت قرار داده و تلاش دارد تا چهره و بافت ظاهری شهرها و ساختمان‌ها را با بهره‌گیری از الگوهای اسلامی و ایرانی به چهره‌ای نمونه و زیبا بدل ساخته و موجبات شاد زیستن شهروندان را مهیا سازد.

اهداف و خط مشی:

  • تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی.
  • تنسیق امور مربوط به مشاغل حرفه‌های فنی و مهندسی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی.
  • تامین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور.
  • ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره‌وری.
  • بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات.
  • ارتقای دانش فنی صاحبان حرفه‌ها در این بخش.
  • وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی و اجرا و کنترل آن در جهت حمایت از مردم به عنوان بهر‌ه ‌برداران از ساختمان‌ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره‌وری منابع مواد و انرژی و سرمایه ‌های ملی.
  • تهیه و تنظیم مبانی قیمت‌گذاری خدمات مهندسی.
  • الزام به رعایت مقرارت ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی از سوی تمام دستگاه‌های دولتی، شهرداری ‌ها، سازندگان، مهندسان، بهره‌برداران، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و مرتبط با بخش ساختمان به عنوان اصل حاکم بر کلیه روابط و فعالیت‌های آن‌ها و فراهم ساختن زمینه همکاری کامل میان وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری ‌ها و تشکل ‌های مهندسی و حرفه‌ای و صنوف ساختمان.
  • جلب مشارکت حرفه‌ای مهندسان و صاحبان حرفه ‌ها و صنوف ساختمانی در تهیه و اجرای طرح ‌های توسعه و آبادانی کشور.

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی چیست؟ همانطور که در « مقاله آشنایی با سازمان نظام مهندسی ساختمان (اهداف و وظایف)» گفته شد یکی از مهمترین وظایف این سازمان نظارت بر طراحی و اجرای صحیح و اصولی ساخت و سازها بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان می ‌باشد، بنابراین می ‌بایست کلیه مراحل ساخت توسط کارشناسان این سازمان تایید شود.

مهندسین دارای پروانه اشتغال به کار سازمان نظام مهندسی از طریق آزمون نظام مهندسی انتخاب شده و پس از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسان، می‌توانند با این سازمان همکاری داشته باشند.

متولی آزمون نظام مهندسی، سازمان نظام مهندسی کل کشور با همکاری دفتر مقررات ملی ساختمان است که این دفتر زیر نظر وزارتخانه راه و شهرسازی می‌باشد، همچنین مسولیت برگزاری آزمون نظام مهندسی ب عهده سازمان سنجش کشور می‌باشد.

پروانه اشتغال بکار مهندسی در ۴ درجه و به ترتیب با عنوان‌های «پایه۳»، «پایه۲»، «پایه۱» و «ارشد» صادر می‌شود. برای دریافت پایه ۳ متقاضیان باید در آزمون نظام مهندسی شرکت نمایند و برای ارتقا به پایه‌های بالاتر سنوات، سوابق کاری و شرکت در دوره‌های مربوطه ضروری است.

چرا باید آزمون نظام مهندسی بدم؟

خب همانطور که فارغ التصیلان رشته حقوق برای ورود به حرفه کار باید از آزمون کانون وکلا عبور کند و در آن آزمون قبول شود تا بتواند پروانه  وکلالت خود را اخذ کند و همانطور که فارغ التحصیلان پزشکی برای مطب زدن باید از نظام پزشکی  پروانه اخذ کنند.

مهندسین هفت رشته معماری ، عمران ، مکانیک ، برق ، شهرسازی ، ترافیک و نقشه برداری نیز برای ورود به محیط کار و کسب درآمد از این رشته باید از آزمون نظام مهندسی عبور کنند که مزایای داشتن پروانه اشتغال به کار مهندسی به شرح زیر است:

  • ارتقای رزومه مهندسی و شانس بهتر برای ورود به بازار کار
  • تاسیس شرکت یا دفاتر مهندسی
  • پیش نیاز گرفتن ارتقاء به پایه های بالاتر
  • کسب درآمد ثابت سالانه و بدون هیچ فعالیتی با اجاره پروانه نظام مهندسی (حقوقی کردن پروانه)
  • کسب درآمد حقیقی از طریق ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی و مهر و امضا نقشه های معماری (در این قسمت لزوما شما طراح نخواهید بود و فقط با امضا نقشه های معماری حق الزحمه کامل را دریافت میکنید که نسبت به نظارت مزیت بالاتری دارد زیرا طراح برخلاف ناظر فاقد مسئولیت های سنگین می باشد)
  • دوستانی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را هم داشته باشند به عنوان مدرک معتبر قابل استفاده هست.

آزمون نظام مهندسی در چه حوزه هایی و در چه زمان هایی برگزار میشود؟

این آزمون یک نوبت در سال برگزار میشود.

آزمون نظام مهندسی برای مهندسین معماری ، عمران و مکانیک و برق در سه حوزه محاسبات ، نظارت ، اجرا برگزار میشود که در ادامه به بررسی این سه حوزه می پردازیم .

این آزمون برای حوزه های نظارت و اجرا ۱۵۰ دقیقه و برای محاسبات ۲۴۰ دقیقه است و هر بخش ۶۰ سوال دارد که آزمون محاسبات به مراتبط سخت تر از آزمون نظارت و اجرا است.

پروانه نظام مهندسی داری ۴ مرتبه پایه ۱،۲،۳ و ارشد میباشد که هرچقدر مرتبه بالاتر باشد میتوانیم پروژه های بزرگ تری را برای نظارت اجرا یا محاسبات و طراحی آن را به عهده بگیریم.

تفاوت پروانه پایه ۳ نظارت واجرا با محاسبات در این است که برای نظارت و اجرا پس از اخذ پروانه میتوانیم پروژه های تا ۵ طبقه و تا متراژ ۲۰۰۰ متر را تحت پوشش و طراحی خود قرار بد هیم اما برای محاسبات تا حداکثر ۲ طبقه را می توانیم تحت پوشش خود قرار بد هیم.

حد نصاب قبولی در آزمون نظام مهندسی به صورت زیر است:

برای قبولی پایه ۳ باید ۵۰ درصد به سوالات تستی و تشریحی پاسخ داده شود .

همچنین آزمون نظام مهندسی بصورت کتاب و جزوه باز (Open Book) برگزار می شود. استفاده از ماشین حساب مهندسی مجاز بوده اما همراه داشتن لپ تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ممنوع است.

اعتبار قبولی در آزمون نظام مهندسی بمدت ۴ سال است. یعنی اگر پس از قبولی در آزمون نظام مهندسی به هر دلیلی فاقد شرایط لازم جهت اخذ پروانه اشتغال (نداشتن کارت پایان خدمت، نداشتن سابقه کار بیمه ای جهت پروانه اجرا و …) داشته باشید می توانید از این فرصت ۴ ساله استفاده نمائید.

نحوه ثبت نام در این آزمون به چه صورت است؟

ثبت نام در آزمون به شرح زیر صورت میپذیرد:

داوطلب باید در زمان هایی مقرر شده به سایت http://www.inbr.ir که مربوز به دفتر مقررات ملی ساختمان مراجعه کنند و ثبت نام خود را از طریق فرم های مختلف کامل کنند.

تفاوت آزمون نظارت واجرا چیست؟

همانطور که اشاره شد، ۳ صلاحیت در نظام مهندسی وجود دارد؛ نظارت، اجرا و محاسبات.

حال سوالی مطرح می شود که فرق بین این  صلاحیت ها چیست آیا می توان همزمان در چند صلاحیت شرکت نمود؟

در بین ۳ صلاحیت نظام مهندسی، منابع آزمون های نظارت و اجرا شباهت بیشتری با یکدیگر دارند و شاید بهتر باشد در آزمون این دو صلاحیت همزمان شرکت نمایید.

نمره قبولی در تمامی صلاحیت ها یکسان است و همزمان می توانید در هر ۳ صلاحیت شرکت نمایید.

 

 

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=7278

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.