• امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
کل مطالب: 1272
8

ثروتمند ترین محروم ملیگط

  • کد خبر : 2409
  • 15 تیر 1399 - 21:11

✍ ملیگط یکی از ثروتمندترین روستای جهان و فقیر ترین روستای ایران؛ روستای واقع در ٣۵ کیلومتری اهواز بنام ملیگط وجود دارد این روستا از توابع دهستان مشرحات و بخش غیزانیه است، این روستا با توجه به ذخایر، میادین نفتی و گازی بی نظیر فاقد هر گونه امکانات رفاهی است.کودکان این روستا با بازی های […]

✍ ملیگط یکی از ثروتمندترین روستای جهان و فقیر ترین روستای ایران؛

روستای واقع در ٣۵ کیلومتری اهواز بنام ملیگط وجود دارد این روستا از توابع دهستان مشرحات و بخش غیزانیه است، این روستا با توجه به ذخایر، میادین نفتی و گازی بی نظیر فاقد هر گونه امکانات رفاهی است.
کودکان این روستا با بازی های مفرح مدرن در پارک و فضای سبز اشنایی ندارند و با سختی روز و شب خود را سپری می‌کنند،این روستای غنی هیچ گونه امکاناتی ندارد.

شرکت بزرگ پتروشیمی مارون در روستای ملیگط مستقر است کمتر کسی نام و فعالیت این شرکت را نشنیده است. این نقطه از زمین
بزرگترین تاسیسات گازی دنیا را در خود جای داده است شرکتی که نام آن برای خیلی کشورها آشناست. شرکت تاسیسات تقویت فشار گاز شهید محمدی که در اطراف این روستا مستقر است تنها آلودگی و مشکلات را برای اهالی روستا رقم زده است.
مردم این روستا هیچ گونه حقوق و مزایایی از نعمت های بی کران خداوند در زمین های خود را نمیبینند. کوچک ترین رقم سالانه از درآمد های بالای این شرکت تا کنون جهت پیشرفت و رفاه این روستا هزینه نشد است. روستای که به فراموشی سپرده شد.

از دیگر اداره مستقر در نزدیکی این روستا اداره سوخت رسانی شرکت نفت خیز جنوب است شرکتی که نام آن برای خوزستانی ها بعنوان یکی از ابرقدرت بر زبان ها میچرخد. این منطقه قدرت تامین سوخت را بر عهده دارد اما در چند متری آن، روستای تشنه و فاقد آب آشامیدنی است.

تاسیسات نمکزدایی وانجیل های مربوط به شرکت نفت و گاز کارون نیز همانند سایر شرکت ها درمجاورت این روستا قرار دارد، چندین شرکتی که در این منطقه حضور دارند و برای استخراج نفت به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند هیچ کدام تا کنون ساده ترین نیازها را نتوانست برای این روستا فراهم کند.

هر چند روستای ملیگط بعنوان نقطه نفت خیز یاد می شود اما از امکانات درمانی شرکت نفت کاملا محروم است و کوکان زخمی با خاکسترهای چوب ها زخم های خود را درمان می کنند، نبود ورزشگاه، چمن، سالن ورزشی، و حتی پارک و فضای سبز از مشکلات دیگر این معدن طلاست.
ترابری سنگین شرکت نفت که در دل این روستا جا دارد همانند دیگر شرکت ها هوای این روستا را تسخیر کرد، این روستا در معرض شدید آلودگی هوا و ذرات اسید است و خانه این ذرات معلق در ریه تک تک ساکنان منطقه جا کرده و روز به روز در حال نابود کردن جسم و روح آنهاست.

ویران ترین و نابود کننده ترین ماده سلامت انسان را نشانه رفته و با بخارات دود های اسیدی شادی های کودکانه را به بیماری های تبدیل کرده است.
استقرار اداره ذخیره سازی مخازن اسید و سیالات انگیزشی ملی حفاری در این روستا، از معضل اسید، آلودگی صوتی و جوی نتوانست بکاهد، هدایت غیراصولی و نامناسب پسابهای شیمیایی و بسیار خطرناک تاسیسات و کارخانجات بعد از روستائیان مال آنها را نیز نشانه رفته و باعث تخریب زمینهای کشاورزی و مراتع این روستا شده است.

این روستا در محاصره دیوارهای بتونی و کانکسی شرکت های مختلف است و درِ آسمان نیز با وجود توده های ابری اسیدی روشنایی را از روستا گرفته و آن را به تاریکی مطلق فروبرده است.

بخار انواع مشتقات اسید کلریدریک، فلوریدریک، اسید استیک، اسید فرمیک و کلریدریک باعث ایجاد سموم خطرناکی می شود که مشکلات جبران ناپذیری برای سلامتی انسان دارد، که اهالی این روستا روزانه آنها را در هوای نا سالم منطقه استنشاق میکنند.

آری ایرانیانان ساکن در ملیگط علاوه بر این درد، محرومیت از آب اشامیدنی،محرومیت از امکانات رفاهی، محرومیت از کشاورزی بعلت انتقال آب به کویر، محرومیت از درمانگاه و بیمارستان،محرومیت از خدمات رفاهی شرکت نفت و محرومیت از استخدام در این شرکت ها را تجربه کرده اند. در ادامه محرومیت از استنشاق هوای سالم نیز محروم هستند و خود را درگیر در و دیوارهای بیمارستان ها جهت نجات از بروز بیماریهای صعب العلاج و تنفسی، حساسیت های پوستی و آبریزش چشم و… نیز کرده است.

آیا راهکارهای پیشنهادی آنقدر جهت حفظ سلامت مردم سخت است؟!!
چند روشی را به مسئولین سهل انگار پیشنهاد می دهیم؛

۱_ اتخاذ روشهای مدیریتی ریسک بـه ویـژه آمـوزش پرسنل در بخشهای مختلف، تشـکیل تـیم بررسـی حادثـه و آنالیز علمی حوادث و شبه حوادث، نقـش مهمـی در کـاهش خطرات احتمالی دارد.
۲_ بکارگیری سیستمهای هشداردهنده که اثربخشی این سیستمها در بسیاری از مواقع تا حد زیـادی بـه جلـوگیری از وقوع حوادث و یا کاهش اثرات منفی آنها کمک می کند.

۳_ تعبیه دوشهای اضطراری و فواره های آب در روستا جهت شستشـوی جسم از بخارات اسید در نقـاط مختلـف روستا مطـابق بـا استاندارد های موجود
۴_نصـب شناور و اسپری نازلهای آب و بخار اطراف حوضـچه و منابع اسید جهـت فرو نشست بخارات اسیدی

✍جواد الهایی سحر

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=2409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.