• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل مطالب: 1272
7

خوزستان ؛ آزمونِ سختِ بحران سوء مدیریت و پر کشیدن مظلومانه ضرغام‌ها !

  • کد خبر : 5774
  • 05 مرداد 1400 - 10:03
خوزستان ؛ آزمونِ سختِ بحران سوء مدیریت و پر کشیدن مظلومانه ضرغام‌ها !
۸سال جنگ و آوارگی‌های هموطنان خوزستانی همراه باخرابی‌های حاصل از جنگ در کنار طرح‌های عمرانی عجولانه وبدون مطالعات دقیق کارشناسانه ازجمله سدسازی که هیچ کس موافق آن نبود، مشکلات امروز خوزستان را به وجود آورده است.

خابران/مردم حماسه آفرین کربلایی ایران؛ استان خوزستان، در شرایط فعلی قطعی آب و برق از این وضعیت گلایه مند هستند، چرا که عقیده دارند استانی که دارای ذخایر عظیم نفت، گاز، پتروشیمی و سدهای متعددی که هست، چرا باید تا این حد مشکل داشته باشد و مردم مستاصل باشند.

روزهای گرم سال در استان خوزستان فرا رسیده و حالا شاهد افزایش میزان مصرف آب و برق در استان هستیم و این موضوع جیره‌بندی و نوبت‌بندی توزیع آب و برق را به دنبال داشته است.

این‌ها بخشی از مصائبی است که در چند هفته گذشته در بسیاری از مناطق خوزستان در جریان بوده و طاقت مردم نماد مقاومت ایران را طاق کرده‌است. حالا اما همه پای کار آمده‌اند تا آب به خوزستان برسد.

خوزستان دردمند، چهره‌ای واقعی از حقیقت زندگی مردمی است که روزهای سختی را در گرمای سوزان تابستان می‌گذرانند. تشنگی حالا نه‌تنها زنان و کودکان را به ستوه آورده است بلکه دام‌ها و کشت‌ها را توأمان به نابودی کشانده است. کاهش کم‌سابقه بارش‌ها در کشور در کنار برخی تصمیم‌گیری‌های غلط و بی‌توجهی به توصیه‌های کارشناسان برای مدیریت آب، سرزمین خوزستان نماد مقاومت ایران را تشنه و بی‌تاب کرده‌است.

این روزها با خشکیدگی جلگه خوزستان و بروز تنش‌هایی در این منطقه بیش از هر زمان سوال‌هایی از دلایل این وضع و امکان رفع آن مطرح می‌شود.

آیا ما با بحران آب مواجه هستیم یا بحران مدیریت این وضع را به وجود آورده است؟

۸سال جنگ و آوارگی‌های هموطنان خوزستانی همراه باخرابی‌های حاصل از جنگ در کنار طرح‌های عمرانی عجولانه وبدون مطالعات دقیق کارشناسانه ازجمله سدسازی که هیچ کس موافق آن نبود، مشکلات امروز خوزستان را به وجود آورده است.

این سالها و روزها سوء مدیریت های دولتی، مردم را در زمینه های مختلف، آزرده خاطر و زیر فشارهای سنگین قرار داده است از تورم افسارگسیخته همه اجناس تا کمبود و نبود کالاهای گوناگون‌.

شیوه مدیریت ناصحیح و ناخوشایند به گونه‌ای بود که دولت از مدیریت اقلامی در حد تخم مرغ، پیاز، سیب زمینی و مرغ و بسیار دیگری از کالاهای از این دست عاجز ماند!

علی رغم اینکه روزها و ماه‌ها میگذرد رامهرمز، رامشیر، باغ‌ملک، اهواز و دیگر شهرهای خوزستان با قطعی طولانی برق مواجه هستند، علاوه بر آن در ساعاتی از روز با قطعی و یا بعضاً ٱفت فشار آب هم مواجه می‌شوند، اما هیچ سازمانی مسئولیت این بحران قطعی آب و برق را برعهده نمی‌گیرد و هیچ راه حل و برنامه‌ای برای این قطع و یا نوبت دهی آب در این شهر‌ها وجود ندارد.

قطعی مکرر برق در سراسر استان خوزستان و مختل شدن زندگی و کسب‌وکار مردم، نیازمند تدبیر و مدیریت جهادی است؛ اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه اعلام‌شده خاموشی‌ها پایبند باشید تا مردم بتوانند مشکلات را تدبیر کنند. ‏مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند.

هرچند در شرایط موجود حتی اگر برنامه‌ای هم تنظیم شود بازهم ممکن است سوء مدیریت و مقصر دانستن مردم و هوا باعث قطعی ناگهانی آب و برق شود. بااین اوصاف شرایط خاموشی‌های حاکم بر کشور و کمبود آب همچنان ادامه خواهد داشت و مردم علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با کرونا باید منتظر ساعات گرم بدون برق و آب نیز باشند. اما این بلاتکلیفی تا کی ادامه دارد؟

ٱفت فشار و قطعی‌های شبانه روزی آب در کنار قطعی‌های گسترده برق، سبب نارضایتی مردم از خدمات شرکت‌های دولتی شده است و مسئولان آب و فاضلاب هم این موضوع را به قطعی برق مرتبط دانسته اند.

در روزهای گذشته با توجه به بحران و تنش آبی در خوزستان، مردم با برگزاری تجمعات و اعتراضات مسالمت آمیز و به‌حق نسبت به این مشکلات ابراز گلایه کردند.اما در بین این اعتراضات، اغتشاشگران و عوامل ضد انقلاب جهت به انحراف کشیدن و برهم زنی اعتراضات مردمی با هدف کشته‌سازی و تخریب اموال عمومی و ایجاد خشونت اقدام به تیراندازی و اعمال غیر انسانی کردند.

اما پر کشیدن ضرغام‌ها !

جوابِ سقای کودکان تشنه لب خوزستان را با رگبار دادند، مظلومیت نیروهای سپر امنیت مردم این روزها بدجانسوز است و تاریخ مدام در حال تکرار است و آنان که از تاریخ درس آموزی می‌کنند، جبهه حق و باطل را درک می‌کنند و در جبهه پیروان حق قرار می‌گیرند.

شهید ضرغام پرست از نیروهای بود که در کار توزیع آب در روستاهای خشکی زاده استان خوزستان فعالیت آبرسانی می‌کرد.

شهید ضرغام پرست که متولد ۱۳۷۱ ساکن شهرستان رامهرمز زیست کرده و در حین انجام ماموریت در شب عید قربان توسط اشرار در شهرستان ماهشهر به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پسربچه ۲ ساله‌اش یتیم شد.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=5774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.