• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل مطالب: 1280
2

جناب نماینده، حالا که به مرده ها سر زدید به زنده ها هم سلام می کردید!

  • کد خبر : 8478
  • 07 بهمن 1401 - 0:43
جناب نماینده، حالا که به مرده ها سر زدید به زنده ها هم سلام می کردید!
طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، نماینده مجلس سه وظیفه عمده دارد: قانونگذاری، که مهمترین وظیفه نماینده است.( اصل هفتاد و یکم)، نظارت، که ابزار قانونی آن نیز تحقیق و تفحص است.( اصل هفتاد و ششم) و حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور است. ( اصل هشتاد و چهارم)

خابران/ ظاهراً موضوع رفتن نماینده های مجلس به فاتحه خوانی تمامی ندارد و همچنان به یکی از پرطرفدار ترین شیوه تبلیغات منتهی به سال آخر فعالیت عزیزان تبدیل شده است، رفتن به مراسمات مردم علی الخصوص مراسم فاتحه خوانی شیوه تبلیغات چندین ساله ای، که بین برخی نمایندگان مرهون و همچنان باقدرت در حال تکرار شدن است.

اینکه شرکت در اینگونه مراسمات فی النفسه کار ارزشمند و سابقه در فرهنگ این دیار دارد شکی نیست، اما بهتر است نماینده محترمی که از این شیوه به دنبال کسب رضایت و تجدید جایگاه خود است، برنامه کاری برای حل مشکلات مردم نیز ارائه نماید و به کارهای انجام نشده سه سال گذشته خود بیشتر توجه کند.

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، نماینده مجلس سه وظیفه عمده دارد: قانونگذاری، که مهمترین وظیفه نماینده است.( اصل هفتاد و یکم)، نظارت، که ابزار قانونی آن نیز تحقیق و تفحص است.( اصل هفتاد و ششم) و حق اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور است. ( اصل هشتاد و چهارم)

مطمئناً اگر مردم عزیز ما انتظارات خود را از نماینده شان در این حوزه ها قرار دهند و نمایندگان نیز وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهند، بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد. ممکن است برخی اینگونه توجیه کنند که بالاخره مردم دچار معضلات بیکاری، تورم و … هستند و اصلاً نمی توانند به این فکر کنند که حالا وظیفه ی قانونی نماینده چیست؟ قانونگذاری است یا نظارت و …؟! خلاصه این که مردم حل مشکل شان را می خواهند و چه کار دارند به این کارها؟! در جواب میتوان گفت: اگر نماینده تلاش خود را صرف وظایف اصلی اش کند و بر روی طرح ها و لوایح مطالعه و دقت کافی داشته باشد و از آن طرف هم تلاش جدی جهت شناخت حفره ها و خلاء های قانونی کشور به خرج دهد، کارها تا حد زیادی سامان پیدا خواهد کرد و گرفتاری های بسیاری از مردم حل خواهد شد، چرا که بخش عظیمی از مشکلات ما، معلول موانع قانونی و ساختارهای غلط است که با یک قانون گذاری عالمانه و دقیق از طرف نمایندگان مجلس، برطرف می شود. ضمناً باید توجه داشت که کار اجرایی وظیفه دولت است و وظیفه نماینده در این زمینه نظارت و پیگیری است و نه دخالت مستقیم در امور اجرایی!

این را هم باید یادآور شد که برخی نمایندگان خواسته یا ناخواسته به رواج برخی انتظارات غیر منطقی دامن میزنند و مردم را از توجه به وظایف اصلی نمایندگی، باز میدارند. به عنوان نمونه، با آن که وظیفه ذاتی نماینده، دخالت در عزل و نصب مدیران اجرایی نیست و نقش او باید در حد یک مشاور دولت در این زمینه باشد، اما بعضاً شاهد آنیم که برخی نمایندگان تا حد عزل و نصب مسئولان جزء ادارات نیز پیشروی و به مسائل جزئی ورود کرده اند. و حتی گاها با قول های قطعی برخی از نمایندگان مبنی بر استخدام افراد و … که هیچکدام نه وظیفه ی یک نماینده و نه جزو اختیارات اوست فراتر رفته اند، بهتر است نمایندگان عزیز به این موارد توجه و به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص عدم دخالت در امور اجرایی احترام بگذارد.

امیدواریم با اطلاع رسانی دقیق ما در خصوص معرفی وظایف قانونی نمایندگی مجلس و همچنین توجه بیش از پیش مردم عزیز استان مان و علی الخصوص شهرستان های رامهرمز و رامشیر به این وظایف و رصد دقیق نمایندگان شان در اجرای این وظایف و نیز اهتمام نمایندگان محترم به وظایف قانونی خود و احتراز از ایجاد زمینه های توقعاتی، که جزو وظایف قانونی نماینده نیست، شاهد فرهنگ سازی این مسئله در جامعه باشیم.

لینک کوتاه : https://khabran.ir/?p=8478

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.